‘Wat,’ vraagt mijn neefje Bart (levensgrote nerd, onder ons gezegd, nog altijd niet getrouwd overigens) zich hardop af, ‘is de relevantie van de rubriek ‘snelst groeiende blogs’ op de dashboard werkpagina van WordPress?’Mijn antwoord: ‘geen!’

‘Geen?’

Bart snuift, ik klik naar de Engelse versie van WordPress, en kijk, hup: nee, daar heb je die rubriek dus niet! Ik doe triomfantelijk.

(Terzijde: natuurlijk stond ie daar niet, die rubriek, bij nadere beschouwing, want het ging niet om dezelfde bladzijde-in-een-andere-taal, het ging in het Nederlands om je eigen dashboard pagina, en het ging daar in het Engels om de algemene pagina http://wordpress.com/, vergelijkbaar met http://nl.wordpress.com/ in het Nederlands, maar vergeet u deze passage tussen haakjes meteen, we gaan het zo laten, want het klonk goed wat ik zei, en anders is de opbouw van dit betoog helemaal om zeep!)

Waarschijnlijk, dames en heren, staat de rubriek ‘snelst groeiende blogs’ daar niet in de Engelstalige versie – omdat ie daar gewoonweg niet hoeft! Op de Nederlandstalige pagina hebben we daarentegen waarschijnlijk grote nood aan vulling, omdat er allicht niet genoeg Nederlandstalige WordPress blogs voorhanden zijn om de pagina zondermeer relevant te vullen met de categorieën van de Engelstalige pagina. Op de Engelstalige pagina kun je gewoon af gaan op statistieken: er wordt écht razend veel geklikt op bepaalde blogs. Bij Nederlandstalige is dat maar de vraag. Als je gaat kijken bij ‘hot blogs vandaag’ en het aantal reacties op die blogs die dag telt, nou, dan volstaan kennelijk vaak een handvol commentaren!

Logisch dat de Engelstalige pagina kan volstaan met categorieën en met wie er in die categorie het meest bezocht wordt. Het merendeel van de éen komma zes miljoen WordPress blogs zal Engelstalig zijn. En er is een Engelstalige markt van hoeveel potentïele bloggers en blogbezoekers? Driehonderd, vierhonderd, vijfhonderd miljoen Engelstaligen? (Ik tel voor het gemak de baby’s die nog niet op internet kunnen mee, want over een paar jaar kunnen ze dat wel.) En hoeveel Nederlandstaligen kunnen er maximaal aangesproken worden? Drieëntwintig miljoen? Zegge (plus minus) twintig keer minder?

Hoe snel een blog groeit is trouwens een rare zaak. Een blog groeit post per post, maar er hoeft blijkbaar zo goed als niks in een post te zitten om geteld te worden. De blogger die éen lang doorwrocht doordacht artikel uitschrijft (De lullo! Dom! Wie is er nu zo stom om iets doordachts te schrijven?), komt niet in de lijst, maar wie xx posts van éen regel in hoog tempo achter elkaar afscheidt wel!

Op dit moment bukt Bart weer over mij heen en roept: ‘Zultkop! Zoek eerst de feiten uit, man! Wat zijn de feiten? Kom je wel op de lijst als je in hoog tempo xx posts afscheidt? Heb je niet gezien dat WordPress spreekt van een Special Formula om z’n rangschikking te bepalen?’

Ja, bij nader onderzoek heeft ie gelijk.

‘Sorry, Bart!’

Want het is ontiegelijk moeilijk om een touw te knopen aan hoe WordPress die groei bepaalt. Doe zelf de proef op de som en onderzoek even de 5 snels groeiende blogs van vandaag. (Vandaag? 22 oktober dus.) Er zijn er bij die maar éen bericht per dag publiceren! Bijvoorbeeld http://detender.wordpress.com/, die z’n blog detender at media heet (media, dat klinkt altijd goed, heh?), die z’n laatste bericht een week geleden op 15 oktober gepubliceerd heeft (van snel groeien gesproken!), en dan nog een bericht over (asjeblief!) the truth about food! Alsof dat relevant is! Een onderwerp voor de extra katern van de krant op zaterdag met de bedoeling van de uitgever ze wat dikker te maken met een hoop GO (gratis onnozelheid)! En dan te weten dat meneer De Tender naar het schijnt achter de schermen van de Belgische Staats Omroep de plak zwaait over héel de televisie-afdeling ervan. (Toegegeven, zéer deskundig en aardig, volgens Bart die het heeft horen zeggen.) Alsof hij daarbij nog tijd heeft om zijn site het snelst te laten groeien! Hij heeft geen tijd! Hij zit tot zijn nek in het werk! Hij transpireert ervan! Dikke dikke dikke druppen! Hij wordt wanhopig van de vloed programma’s die op hem af komt en die hij allemaal en met alle macht genadeloos onder de zeer gevreesde grootste gemene deler moet zien te krijgen! Want een kind van 12 moet ze allemaal leuk vinden (en dan denken we hélemaal niet aan een slim kind maar liefst aan éen met twee (2) jaar taalachterstand!)! Dat valt niet mee, hoor! Hélemaal niét! De Tender zit zijn 1000 programma’s dan ook tot s’avonds laat allemaal eigenhandig te vereenvoudigen (eenvoud siert de mens). Het licht blijft aan in zijn kantoor tot na middernacht – en deze Atlas van de Media zou nog ademruimte hebben om aan een blog te werken? Onmogelijk. Alleen onnozelaars met niks om handen hebben daar tijd voor.

Tenzij hij natuurlijk een pril meisje inhuurt bij een uitzendbureau dat net is afgestudeerd in Moderne Mediatechnieken en zij z’n posts in zijn plaats moet verzinnen. Kan best. Wie verzint er anders berichten over met mededelingen als ‘het boek is opgedeeld in zes hoofdstukken’ (wat een openbaring! Ik krijg er een hete flash van ) en ‘ik heb deze week veel meer groenten en fruit gegeten’ (God in de hemel, dat moet ik noteren!). Wie verzint het anders? Alleszins niet Ryszard Kapuscinski, want die is intussen dood, heb ik gehoord. Dood! Dat komt ervan! Te veel diepgang!

Nee, de waarheid is waarschijnlijk gewoon dat z’n blog niét snel groeit. Of dat ik er niks van begrijp. Goed, we laten detender at media weer met rust en gaan verder met de analyse: er staan ook zogezegd snelst groeiende blogs in de lijst die dagen niet éen maar zelfs geen bericht publiceren! Hoe kan dat? Niemand die mij antwoordt, maar foto’s publiceren lijkt anders wel goed te werken. Foto’s wegen natuurlijk wel wat bij het uploaden. Betekent dit dat het aantal gebruikte bites meetelt in de formule? (Anderzijds is 72 dpi de norm voor illustraties, dacht ik, dus als je foto’s van die norm doorstuurt, wegen ze dan wel zo veel door? Of kun je daar geweldig overheen gaan en bijvoorbeeld foto’s van 1200 dpi op je site krijgen?) Ik word er meer en meer beduusd van. Wordt verder het aantal reacties meegeteld? Misschien. Lijkt logisch. Maar ik blijf vasthouden aan het idee dat het aantal blogposts op korte termijn zwaar weegt. Waar gaat het in een blog anders om? Om de blogs, gatverdamme! Goed de formule van WordPress blijft dus geheim, maar we gaan daarom niet bij de pakken blijven zitten, laten we het er maar op wagen, want het lijkt me toch interessant om even een explosie van postjes uit te proberen. En ik heb intussen zoveel voorbereidend werk gedaan dat ik er nu niet graag mee ophou.

Samengevat, besluit: de rubriek ‘snelst groeiende blog is totaal onrelevant’.

– Tenzij je die situatie natuurlijk aangrijpt om zelf even in beeld te komen.

‘Niemand kan zonder exposure,’ zegt Bart. (Ah? Waarom werkt ie dan niet aan z’n eigen exposure? Waarom loopt ie dan al jaren in witte sokken?) Wie in de rubriek ‘snelst groeiende blog’ geafficheerd wordt, is volgens hem in elk geval wel zichtbaar, en wie klikt er niets es even op zo’n blog gewoon om te kijken wat voor vlees er in de kuip zit? Exposure is dus zelfbevestigend. Je krijgt meer kliks. En naar het schijnt gaat het daar allemaal om: hoe meer kliks, hoe beter.

Je zou als schrijver van veel te lange posts die posts natuurlijk kunnen opdelen in voldoende kleine stukjes, kleine postjes en die meteen achter elkaar kunnen lanceren zodat je héel snel groeit en in de lijst van de dag terecht komt.

Heel mooi, maar nadeel van een blog is dat het laatst verstuurde ook het laatst gepubliceerde wordt. Bovenaan. En dat je, wanneer je een heel betoog met zegge een dozijn paragrafen opdeelt en oplaadt in evenveel posts, je dat betoog achterste voren gefragmenteerd en dus onleesbaar in je blog terecht ziet komen.

De oplossing is dan om al die aparte postjes in omgekeerde volgorde te versturen, zodat ze weer in de juiste volgorde en dus leesbaar gepubliceerd worden.

Je zou elke postje bovendien kunnen nummeren zodat de logische volgorde ervan nog duidelijker is. (We gaan die nummering dadelijk dus ook even fiksen.)

Zijsprong:

(Dat omgekeerd gepubliceerd worden is trouwens evenzeer een probleem als je dus een roman of een verhaal in hoofdstukken in een blog zou willen publiceren: een roman of een verhaal wil door de band ook starten met wat er het eerst gebeurd is – en een blog wil starten met het laatst gebeurde. Je zou dus ook je roman in de blogsectie kunnen publiceren door de hoofdstukken in omgekeerde volgorde te lanceren zodat ze toch in de juiste volgorde zichtbaar worden, maar dan neem je dus wel heel de berichtensectie ervoor in beslag. Waar moet je dan terecht met je eigen posts? Ik zou dit betoog over de snelst groeiende blog zelfs niet aan de man hebben kunnen brengen als net hiér dus de roman Liefde en Hondjes te lezen was geweest!

(U kunt hem natuurlijk wel elders lezen. Misschien heeft u dat ook nog niet gedaan. Ga dan gewoon eens kijken, bijvoorbeeld lukraak in pakweg

Hoofdstuk 3 (relatief weinig bezocht dusver, verdient beter, ga u er eens naartoe en troost dit arme hoofdstuk!)

Hoofdstuk 7 (heilig getal!)

Hoofdstuk 12 (deelbaar door 1, 2, 3, 4, 6 en 12!)

Hoofdstuk 21 (echt willekeurig, 21, hoewel: 2=1+1)

Of hoofdstuk 29 (aangrijpend slot, bovendien véel aardige illustraties).

Er staan trouwens bij zo goed als àlle hoofdstukken leuke prentjes bij de tekst. Dus als u niet graag leest, heeft u er zo toch nog fijn voldoening van.)

Gelukkig kun je zo’n roman dus ook nog in de ‘Pages’ van WordPress stoppen (zoals WordPress zelf aanbeveelt in How to Make a Book, dank je wel, WordPress, ik heb dat soort handige raadgevingen nooit gevonden bij Blogger e.a.!). Al is ook dat geen perfecte oplossing. Je hebt dus een widget met als titel Pages, maar wat er in staat zijn de titels van hoofdstukken. En je moet dan per hoofdstuk toch nog ingewikkelde (of/en lullige?) kunstgrepen uitvoeren om de lezer de bladzijdes per hoofdstuk te laten onderscheiden.

Je zou ook naar elke afzonderlijke bladzijde van je boek kunnen laten verwijzen in de widget ‘Pages’. Zo was ik trouwens deze site beginnen op te bouwen, maar als je ziet hoe lang de widget ‘Pages’ al wordt, gewoon met een boek van 29 hoofdstukken, dan kun je je wel voorstellen hoe ver ie zou doorlopen met 555 afzonderlijke bladzijdes!

Die widget ‘Pages’ is trouwens niet het enige probleem: Patricia Müller ( http://www.patriciamuller.com/) , de Braziliaanse, jonge, beeldschone en uitermate menslievende, lieve ontwerpster (waarmee ik gisteren nog een heerlijke mojito gedronken heb) van het thema Connections dat we voor deze blog gebruiken, heeft boven de titelbanner van de blog een navigatiebalk voorzien die de inhoud van de widget ‘Pages’ nog eens horizontaal herhaalt, en gut, in een nog groter lettertype ook, zodat bij een overvloed van inhoud bij ‘Pages’ die horizontale navigatiebalk groeit en groeit, over de titelbanner heen zelfs, heel lelijk, brrr, héel de site uit z’n voegen! Wat meer is, die navigatiebalk kun je niet wegkrijgen. Hij zit vast aan het thema, en aan thema’s mag je van WordPress niet raken! Ik stop hiermee want het wordt ingewikkeld en ingewikkeld schrikt bezoekers af. Terug naar de hoofdlijn🙂

Goed. We gaan dus proberen om de rubriek ‘snelst groeiende blog’ relevant te maken door er zelf in terecht te komen. We delen deze tekst op in postjes, we nummeren ze, en we lanceren ze in éen ruk!

Ik denk plotseling aan nog een bijkomend probleem: hoeveel blog items publiceert WordPress achter elkaar? Gaan mijn aparte postjes wel allemaal mooi achter elkaar in beeld komen? We kunnen gaan kijken achter de schermen hoeveel posts er in beeld gebracht worden en ons daar aan aanpassen. Of misschien kan ik er zelf bepalen hoeveel posts ik in beeld breng. Ik ga even kijken! Op hoop van zegen! – En als het niet lukt om ze allemaal in beeld te brengen, ach, misschien staat er toch voldoende in beeld om Liefde en Hondjes in onze rubriek te wurmen. We zien wel. (Psst! Ik ben intussen in de machinerie van WordPress gaan kijken en je kunt dus het aantal zichtbare posts aanpassen. Ik heb er dus voor het gemak heel gul 20 blogs van gemaakt.)

Nog een nadeel is dat ik met deze actie meteen mijn ideaal verloochen. Mijn ideaal was niet om een blog op te zetten, maar wel een bloek, een boek. Mijn ideaal was om het daarbij te houden op éen enkel blogbericht waarin ik met veel te veel trommen en bazuinen het boek aanbeveel dat de bezoeker dan ofwel hoofdstuk per hoofdstuk in de widget ‘Pages’ kan vinden, ofwel stap per stap door op de pijltjes te klikken na elk hoofdstuk. Dat idee van ‘éen enkel blogbericht’ is nu natuurlijk helemaal aan flarden. Zucht zucht. – Maar ach, als mijn geweten mij al te zeer opbreekt, kan ik nog al deze berichten opnieuw uitvegen en het allereerste enige bericht laten staan of zelfs herpubliceren. Het internet is toch handig, als je even nadenkt!

Lieve lezer, ik ga er nù gelijk aan beginnen, wens me veel sterkte toe, want ik zal het nodig hebben!

Als Liefde en Hondjes morgen wie weet in de rubriek ‘snelst groeiende blogs’ sta, stuur mij dan even een reactie om het mij te melden, eh?

Sta ik er niet in, ach wat dan, want die rubriek is toch niet relevant!

Ciao!

Advertenties