bing-sad-grijs-frame.jpgBart is al 18, mag dus auto rijden en is met de Corsa van zijn zus speciaal langsgekomen om even hard tegen mijn been te piesen. Want wat heb ik nu weer met die blog uitgevreten! Te druk! Te veel tekst!

– Te veel tekst? Ik gebruik, zeg ik, behalve in Bart is boos toch bijna geen tekst meer!

(Terwijl ik een tekstofiel ben. Maar dat is niet langer politiek correct! Mag niet meer. Ik wou dat ik pedofiel was. Daar ben je tegenwoordig beter mee af!)

– En te verward, te ingewikkeld, zegt ie, want te veel verhaal, te veel ketenvorming. Je wil er telkens toch weer een roman van maken! Georges, je weet toch dat dat je gemiddelde onnozele bezoeker van zijn melk raakt van hopen berichten die samen een verhaal willen zijn, want ze komen gatverdamme in omgekeerde volgorde in je blog terecht! Georges; er zit al een heel boek bij je blog, je moet er geen meer bij schrijven! Leer jij dan nooit bij?

Ik buig het hoofd. Grote treurnis overkomt mij.

Te veel kleurtjes, zegt ie, te lange berichten! Te veel berichten achter elkaar! Je bezoekers lusten geen boterham van een meter! En bedenkelijke humor. Jongen toch! Dan is je boek een toonbeeld van nuance. Zachte kleuren. Consequent aangehouden. Kleuren die rust brengen. Welbehagen. Leuke, goed afgewerkte prentjes in éen toon die die rust niet verstoren. Fijne, uitgebalanceerde lay out.

– Bart, zeg ik, je hebt gelijk, dat boek is een fijn, uitgewogen boek, maar daar heb ik vier jaar over gedaan! Van mijn twaalfde tot mijn zestiende! Hier en daar staat er een leuk prentje ter verluchting, juist, maar wie zei er dat ik beeld moest gebruiken in élk bericht omdat de lezer Béeld wil? Televisie als het ware? Internetadviseur Bart! Dus nu knoei ik tot mijn handen bloeden om op korte termijn de bladspiegel van elk bericht met illustraties goed te krijgen met onzichtbare tabellen. En prentjes. En die ik op juiste grootte moet krijgen! Hoeveel keer moet ik niet over en weer naar Photo Studio om ze te resizen en weer op te laden? En aan het eind van de dag zien ze er nog altijd lomp uit!

– En dan? zegt ie.

En weg is ie.

Hij heeft gelijk. Het moet gewoon goed zijn. Ik denk dat ik maar es op bed ga liggen om een Crisis te hebben en dat ik daarna Gods hulp ga afsmeken.

